Sådan kommer du i gang med din webshop

Start din webshop: En guide.

Har du også besluttet dig for, at du vil starte en webshop og tjene lidt penge ved siden af studiet eller ved siden af dit job, men du ved simpelthen ikke, hvor du skal starte?

I så fald er denne guide til dig. I løbet af denne guide kommer vi ind på de fundamentale ting, der skal være styr på, når du skal starte en webshop, stort set uanset hvad du ønsker at sælge.

Hvis du er interesseret i at sælge digitale produkter, e-bøger, webinarer, kurser og andet, så er der dele af guiden, du godt kan springe over, fordi den vil også komme ind på valg af forsendelsespartner.

I løbet af de næste ca 2000 ord, vil jeg give dig et run-down af de mest grundlæggende ting, du skal klare, for at starte din webshop.

Let’s dive right in!

Research din webshop.

Det første, du skal have styr på, når du vil starte din webshop er, om der er købere til dit produkt. Det er for surt, at bruge en masse penge på varelager, dyre webshopløsninger, marketingplan, og hvad der nu ellers hører med kun for at finde ud af, at der ikke er nogen, der er interesseret i at købe dit produkt. Det første, du skal gøre, er, at du skal finde ud af, om der er grundlag for at sætte en webshop op.

“Men Frederik, hvordan griber man lige det an?”

Et dårligt sted at starte er at spørge din mor eller far, om de synes, det er en god idé. De vil altid støtte dig. Først kig indad. Tror du på ideen? Hvis du tror på ideen, så er første del af det i hus. Ville du selv bruge penge på dine varer? Hvis ja, så er du nok heller ikke den eneste.

Det er en hurtig test, du kan lave, men den er ikke forfærdelig god. Men det er en start.

Det næste, du skal i gang med, er, at du skal finde ud af, om der er nogle konkurrenter i det felt, du har tænkt dig at bevæge dig ind i. Det kan give en indsigt for dig, fordi hvis der er andre, der også sælger det, så kan det give en slags proof of concept. Du kan eventuelt lige finde dine konkurrenter på www.proff.dk og se, om de tjener nogle penge.

“Men Frederik, er det ikke en god idé at være first to market og havne i et blue ocean marked?”

Jo, det kan det godt. Hvis du er ude på at ændre verden, og du har skabt noget, som ikke har eksisteret før: helt sikkert! Jo mere du kan havne der, jo bedre. Men med din webshop, som du driver ved siden af studiet eller arbejdet, så ville jeg hellere sikre mig, at der er nogle købere af produktet, og en måde at sikre sig det på er ved at tjekke, om der er konkurrenter. Fordi hvis der er konkurrenter, som driver deres webshop og sælger det samme som dig, så er der som oftest også kunder.

Kundeanalyse.

Når du har fået bekræftet, at der er et marked, så skal du finde ud af, hvem der køber produkterne. Hvor bor de? Hvor gamle er de? Hvor mange penge tjener de? Hvilket køn er de? Er de gift?
Des mere specifik, du kan blive, des bedre. Det du skal have ud af at vide disse ting er, at du skal skabe en marketing persona. Det er denne persona, du skal “skrive til”, når du laver din marketing strategi og når du skaber dine USP’er (unique selling proposition), og når du finder ud af, hvad din konkurrencemæssige fordel skal være.

Konkurrencemæssig fordel.

Når man taler konkurrencemæssig fordel, så er der to ting, man kan skille sig ud på: pris og differentiering. Altså, vil du være billigst, eller vil du skille dig ud på et eller andet? Kvalitet, udvalg eller noget tredje.

Når du kender din persona, så ved du også, om hun går op i kvalitet, eller om det er vigtigst for hende, at der er penge at spare på den vare. Så når du har styr på din kundeanalyse, så kan du finde ud af, i hvilken afskygning, du vil sælge dit produkt. Om det skal være dyrt og lækkert, eller om det skal være billigt.

System til din webshop

Når du har styr på, hvad du vil sælge, og hvem du skal sælge til, så skal du til at sætte din webshop op. Først skal du have et domæne, og der er nogle forskellige at vælge i mellem. Jeg plejer at benytte mig af www.unoeuro.dk. Det har aldrig givet mig de større problemer.

Der er nogle forskellige udbydere, når man skal opsætte en webshop. Shopify, Prestashop, Magento, og WordPress side med WooCommerce installeret.

Alle fire er rigtig gode løsninger, og nogle af dem er mere avancerede end andre. Jeg foretrækker selv at sætte en webshop op i WordPress med WooCommerce, da jeg synes, at det er den løsning, der giver mest mening for mig, og det er derfor også den, vi kommer til at have vores fokus på.

WordPress

Når du har købt dit domæne, skal du installere WordPress, og det kan du gøre som en 1-click-installation i administratorpanelet hos dine domæneudbyder.

webshopHer har du mulighed for at installere både WordPress men også nogle af de andre omtalte webshop løsninger med et enkelt klik.

Når du har gjort det, så går der op til 24 timer, så er det installeret (dog oftest langt kortere tid).

 

 

 

 

 

 

Nu skal du vælge dig et theme til din webshop.

Du kan inde på Themeforest finde en masse gode såvel gratis som betalte themes.
Jeg har udvalg tre, som er blandt mine favoritter:

De dyreste af disse koster $59, så det er ikke noget, der sprænger banken, og så kan du få en lækker, responsiv hjemmeside til din webshop.

Prissætning

Du skal også tænke dig om, når du prissætter dine produkter. Det er ikke nok bare at tage højde for, om du er billigere eller dyrere end konkurrenterne. Du skal også finde et prisleje, hvor du tjener penge. Det nytter ikke noget, at du taber penge på produktion, forsendelse, pakning og alt det andet, der følger med. Hvis du taber penge, så har du intet grundlag for forrentning.

Så du må frem med dit Excel arket, og så skal du have regnet ud, hvad priserne skal være på dine produkter i din webshop, og så skal du have puttet alt, du kan komme i tanke om, der vil være en udgift for dig i forbindelse med dine produkter, ind i arket. Her skal du også være opmærksom på marketingsomkostningerne. Dem kan du heldigvis selv i høj grad styre. Hvis der er nogle ting, som du er usikker på med på marketingsfronten, så har jeg besvaret de seks oftest stillede spørgsmål, så kan du bruge det som en starthjælp.

Når du har styr på det, så kan du have en fornemmelse af, hvad du skal tage for dine produkter, såfremt du ikke ønsker at tabe på at sælge produkterne på din webshop.

Nu skal du tage en beslutning om, hvor stor din mark-up skal være. Din mark-up er, hvor meget du tager for dit produkt, som går direkte i egen lomme. Det varierer meget fra branche til branche, og det er svært at komme med en gennemsnitlig, netop fordi det varierer så meget. I nogle industrier er den meget lav, fordi det er et standardiseret produkt og konkurrencen er så høj, hvorimod i andre er mark-uppen væsentlig højere, fordi produkterne typisk er sværere at efterligne.

Start din webshop

Før du kan sælge på din webshop, så skal du have flere ting på plads. Du skal have styresystemet sat op, i dette tilfælde har vi snakket kort om WooCoomerce og WordPress. Men det er ikke nok. Du skal have styr på forsendelse, afsendelse, afhentning, ordrehåndtering, pakning, betaling, produktfotos, og returnering, før du kan gå i gang.

Jeg vil anbefale dig at starte med at finde ud af, hvordan du skal sende din pakker afsted. Hvordan skal de pakkes? Skal dit brand med på pakkerne? Hvad skal indeni? Hvordan skal dine produkter pakkes ind? Ikke nok med, at du skal have noget at sende afsted i, dine produkter skal formegentlig også ligge inden i en form for indpakning. Og husk altid at holde styr på prisen, af det, du køber. Det er vigtigt i forhold til din prissætning.

Når du har styr på det, så skal du finde ud af forsendelsen. Jeg vil opfordre dig til at gå ind på www.pakkelabels.dk, og se, hvad der passer dine behov bedst.

Når du har styr på dine pakkelabels og din forsendelse, så skal du have styr på en betalingsgateway på dine webshop. Og her anbefaler jeg altid Stripe. Det er nemt at sætte op, og deres prismodel er fornuftig for en nystartet webshop.
Man skal betale 1,4%+1,80kr pr transaktion, og det er til at have med at gøre i starten, men når ens volumen bliver stor nok, så kan det godt gå hen og blive mange penge, og så til den tid kan det godt være fornuftigt at se sig omkring efter andre udbydere. Stripe har også en Entreprise model, som man kan tage et kig på, skulle man nå dertil.

For at sælge mest muligt på din webshop skal du have taget nogle gode produktbilleder. Betal dig fra det. Der findes mange i Danmark, som specialiserer sig i det, og kan hjælpe dig meget bedre, end jeg kan. Bare keep in mind, at billederne skal se appetitlige ud og være i høj kvalitet.

Når du har styr på dine produktfotos, så skal du skrive dine produktbeskrivelser. De skal naturligvis være beskrivende for dit produkt, men formålet med dem er også at sælge.

  1. Du skal fremhæve de gode sider ved dit produkt.
  2. Du skal fremhæve der, hvor de adskiller sig fra dine konkurrenter.
  3. Du skal fortælle dine besøgende, hvordan dit produkt løser et specifikt problem for dine besøgende.
  4. Du skal lave et stærkt CTA (call to action), som arbejder sammen med punkt 3.

Derudover skal du sørge for, at du har lavet SEO på alle dine produktbeskrivelser, får de rigtige H1 tags på dine produkter, og får de rigtige søgeord med i beskrivelsen.

Det første salg

Når du har fået sat din webshop op, så skal du til at have dit første salg, og det kan godt være en udfordring. Det første, du skal gøre, er, at du skal fortælle i dit netværk, at du har startet denne webshop, og fortælle dem, at de gerne må sige det videre, skulle de kende nogen, der står og mangler den varer, du sælger. Del det på facebook, del det på Instagram, og del det på LinkedIn.

Derudover skal du have gang i at annoncere for din webshop. For nystartede webshops anbefaler jeg altid Facebook og Instagram, fordi det er væsentligt billigere end Google, og det virker også væsentligt bedre for top-funnel, end Google gør.

Som udgangspunkt skal alle annoncer have det formål at sælge, men ser man bort fra det, så opfordrer jeg altid til at køre annoncer, der har til formål at skabe brand awarenss og brand recognition, og en, som har til formål at opbygge en email liste.

I dine annoncer skal du altid lægge vægt på, hvad dine kunder kan få ud af det fremfor, hvad du kan.

Et eksempel kunne være sådan:
Hvad jeg kan:
“Jeg er knalddygtig til at lave markedsføring og jeg har styr på, hvad jeg laver, og jeg kan få din omsætning til at sige og få dig til at få mere ud af dine marketingkroner, derfor skal du hyre mig til at stå for din markedsføring”

Hvad du får:
“Hvis du ønsker at hæve omsætningen i din webshop og få mere ud af dine marketingkroner, så skal du hyre mig til at stå for din markedsføring, fordi jeg har styr på, hvad jeg laver og er knalddygtig til at lave markedsføring”

Det er det samme, du skal forsøge i din annoncering for din webshop.

Når du får det første salg i hus, så skal du finde ud af, hvor det kom fra, og så gentage processen en hel masse gange. Så har du gang i din webshop.

 

Skal vi tage en snak om din annoncering?

Udfyld formularen herunder, så tager vi en snak om, hvad du kan gøre, og hvordan jeg kan hjælpe dig. Gratis og uforpligtende.

 

En tanke om “Sådan kommer du i gang med din webshop

  1. Pingback:Markedsføring af webshop - Frederik Saabye

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *