GOOGLE ADS: FIRE OPTIMERINGER DU SIKKERT GLEMMER

Google ads kan være et rigtig stærkt medie til at skabe vækst i din forretning. Der er mange, som bruger Google ads, men det er der bestemt også en årsag til. Netop fordi det kan være rigtig virksomt, hvis….

Hvis du gør det rigtigt, selvfølgelig. 

Der er rigtig mange variabler, man kan skrue på for at få det maksimale ud af sine Google annoncer og i dette indlæg vil jeg lægge vægt på 4, som jeg hyppigst ser glemt i de mange Google ads konti, jeg kigger i. 

 

Optimering 1: Device

Vidste du, at du kunne budjustere efter, hvilken device folk ser din annonce på? 

Det kan du. 

Så hvis du eksempelvis kan se, at din målgruppe konverterer oftest på mobil, så giver det vel god mening at øge dit bud på mobil, således at du kan blive vist oftere til personer, som søger via deres mobiltelefon. 

Det samme gør sig selvfølgelig gældende for desktop og tablet. 

Optimering 2: Search terms

Det er rimelig best practice, at man, inden man begynder at annoncere med Google Search Ads, foretager en søgeordsanalyse. (Hvis du annoncerer på Google ads og ikke har gjort det, så ring til mig på 2398 1677, så kan vi lige tage en snak) 

Når det er gjort, så bliver det en slags “done deal” og der bliver ikke gjort mere ved det. Men det, som mange glemmer, er at opdatere sine keywords løbende. 

Hvad dine kunder søger på er ikke statisk, det er dynamisk. Det ændrer sig, folk søger på nogle nye vendinger og udtryk, og du bliver nødt til at holde øje med tendenserne, så du hele tiden kan opdatere dine søgeord, annoncetekster, og landingsside, så det er så relevant som muligt hele tiden!

Måden du gør dette på er ved at gå ind i din Google Ads konto, og klikke på Keywords og herefter på Search terms.

Her kan du se en liste over ord, som har udløst dine annoncer. Brug disse ord til både at se, hvad folk søger på, når de søger efter dine ord. Det kan du bruge til at opdatere dine søgeord, så de matcher de kurante søgninger.
Du kan bruge det til at opdatere dine annoncetekster, så de matcher de kurante søgninger. 
Du kan bruge det til at opdatere dine landingssider, så det, der bliver søgt efter, matcher, hvad de finder inde på landingssiden. 

Hvorfor er de tre punkter vigtige? 

Det er de, fordi disse tre punkter, som er med til at bestemme, hvor godt dine annoncer klarer sig. 

Udover budget, så er Forventet Click-through-rate, Landingsside Oplevelse, og Annonce Relevans de ting, som udgør, hvor godt dine annoncer klarer sig på Google. Disse tre ting (glem budget lige nu) giver til sammen en Kvalitetsscore fra 1-10.

Ved at være opmærksom på søgningerne og hvordan de ændrer sig, så kan du løbende tilpasse teksterne i dine annoncer, så de matcher hensigten bag søgningerne og det samme kan du gøre med dine landingssider. 

Og som en stor ekstra note til det her, så skal du også huske at tilføje de ubrugelige som negative keywords, men det oplever jeg egentlig, at der er ret godt styr på, så det vil jeg ikke nærme mig yderligere. 

Har du lige brug for at få det genopfrisket? Wordstream har skrevet en begynder-guide, som er skidegod. 

Optimering 3: Ad schedule

Den her kan godt være rigtig fed, og den kan potentielt også spare dig nogle penge. Hvis du er en virksomhed, hvor din marketing handler om at tiltrække leads, så kan denne optimering, hvis gjort sammen med sælger-teamet, så kan du også skærpe din marketing sådan, at du tiltrækker mere relevante leads. Det vender jeg tilbage til lidt længere nede i dette afsnit. 

Hvad er så optimering af ad schedule? 

Det går konkret ud på, at du justere både om du vil byde og hvor meget du vil hæve eller sænke dit bud i et givent tidsrum. Det her er ikke en opsætning, der i forvejen er på enhver Google ads konto, du skal ind og sætte det op. 
Det kommer der først lige et par screenshots her, som forklarer. 

Første screenshot er hovedsiden, når man åbner Google ads. Ser din anderledes ud, så er det, fordi du ikke har slået “eksperttilstand” til. Det gør du ved at klikke på svensknøglen oppe i højre hjørne og kliker: Aktiver Eksperttilstand – eller noget i den retning. 

Fra hovedsiden klikker du på den fane, der hedder “Ad schedule” – på dansk hedder der vist Annonceplanlægning. Du finder den i den lyse menu i venstre side af skærmen.

Når du har klikket på den, bliver du mødt af denne side. Og det ser megauoverskueligt ud – det bliver nemmere, når der er data i disse ark. 

Men herfra klikker du på den blå blyant oppe i venstre side. Lige under der, hvor der står ‘Ad Schedule’

Når du har klikket der, bliver der tilføjet en lille navigationsmenu i toppen, som på billedet herunder. 

På billedet her, har jeg sat mine annoncer til at køre hver dag, hver time, hele tiden. Jeg har sat det op i intervaller på fire timer. 

Hvorfor fire timer?

Det giver mig et fint interval ifht optimering af leveringstidspunkter. Man kunne også godt lave det på mindre intervaller, men det øger bare også arbejdet, og jeg har ikke haft hverken bedre eller dårlige resultater af at gøre det på denne måde. 

Det er mit sweet spot. 

Jeg har lige zoomet lidt ind her, så du kan se det lidt bedre. 

For at sætte det op, trykker du blot ‘Add’ og indstiller det på den måde.

Ovenover kan du måske se, at der står “FS – Search” – det er den kampagne, jeg har valgt at lave denne inddeling for. Det er bare for at sige, at det ikke er nok at sætte dette op en gang, du skal sætte det op for hver kampagne, du opretter i Google.

Når du har sat det op, så har du mulighed for at se, hvornår dine konverteringer fra Google ads kommer og ud fra den data byde mere på de tidspunkter af døgnet, hvor du får flest konverteringer. 
EKSEMPELVIS, hvis du kan se, at du får de fleste konverteringer mellem kl. 12-16, så kan du jo øge dit bud med fx 50% – og på den måde sikre, at du bliver vist mere end dine konkurrenter i det tidsrum, hvor du får flest konverteringer. 
Men, lige en disclaimer, hold øje med din Pris pr konvertering og ROAS, når du gør dette, fordi du laver stadig annoncering for at tjene penge, men hvis du stopper med det, når du hæver dit bud, så er det en dårlig forretning. 

Okay, så tilbage til mit eksempel fra før med, hvorfor det godt kan være en fælde at gøre sådan, hvis du er en virksomhed, der arbejder med at få leads, og hvordan du kan løse dette ved at samarbejde med dit sælger-team. 

I dine Google ads kan du se, at du får rigtig mange leads mellem kl 8 og 12, så som lead-liderlig marketer, som vi jo er, så begynder du at optimere mod dette tidsrum for at få endnu flere leads. 
Men.. du ved reelt set ikke, om du skaffer skralde-leads til din salgsafdeling. Det kan godt være, at de seneste 12 måneder har 0% af dem, der konverterede (i Google ads regi), der rent faktisk blev til kunder. 
Derimod kunne det være, at af dem, der konverterer (igen i Google ads regi) tidsrummet mellem kl 20 og 00, bliver 75% til betalende kunder efterfølgende.

Dette finder du ud af med salgsafdelingen. 

Så giver det god mening, at øge dit bud i den periode, som giver bedst konverteringer fremfor flest.

Så husk at hold øje med, hvornår folk konverterer og optimer derefter. 

Optimering 4: Retargeting

“Retargeting er kun for Facebook og LinkedIn.”

Nej.

Nej.

Nej.

Det er simpelthen ikke rigtigt. Jeg talte med en Google repræsentant på et tidspunkt, og jeg mener, at han sagde, at 80-90% af tiden folk bruger på nettet, der er de tilgængelige på Display netværket. 

Så jeg skal satme lige love dig for, at der er gode muligheder for at lave retargeting på Google også. 

Det er en fremragende måde at forblive top of mind for dine besøgende, og (!) noget rigtig fedt er, at stadig betaler pr klik. 

Prøv at se her, hvor mange eksponeringer, jeg har fået, hvor lidt jeg reelt set har betalt og hvor billige mine clicks er. 

På denne konto er der ikke investeret heavy i retargeting, og det har da heller ikke givet nogle direkte konverteringer, men inde i min attribution kan jeg se, at det har været en del af kunderejsen. 

Så for at wrappe op: Retargeting kan betale sig. Også på Google. 

Men generelt er retargeting altid en af de første ting, jeg sætter op for mine klienter. 

Hvis du kunne bruge det her til noget, så synes jeg, at du skal tilmelde dig mit nyhedsbrev, fordi derovre deler jeg også ud af min viden, så du kan blive bedre til at annoncere online. 
Derudover, så får du også besked, når der er nyt på bloggen.