SÅDAN BRUGER DU SOCIAL PROOF I DINE FACEBOOK ADS

Det er ikke mig på billedet

Velkommen (tilbage?) til min marketing blog. Du skal vide, at jeg er virkelig glad for, at du læser med. Jeg håber meget inderligt, at du kan bruge det, du læser til noget.

Kunne du godt tænke dig en måde at bruge manipulationsteknikker til at tvinge dine potentielle kunder til at købe af dig? 
Det får du ikke helt her, men alligevel lidt. 

I denne uges udgivelse, numero cinco, som du nok kan fornemme på overskriften, skal det handle om social proof og hvordan man bruger det i sine Facebook ads. Social proof er et begreb, som bruges meget i marketing landskabet.

Jeg starter med at skrive, at det er en manipulationsteknik, fordi social proof i bund og grund tager et kneb fra manipulation og bruger det til at positionere dit produkt på en smart måde. 

Lær herunder, hvordan du kan gøre det med dit produkt eller service, hvorfor 6 ud af 7 marketers foretrækker at inkludere social proof i kunderejsen, hvordan man gør og måske endnu vigtigere ikke gør. 

HVAD ER SOCIAL PROOF?

Social proof er kunsten at bruge alt det gode andre siger om dig, din virksomhed, dit produkt eller din service. Det er for at sige, at der er andre, der er glade for ens service eller produkt – eller måske bare, at de bruger din service. Og at de er glade nok til ikke at bruge en konkurrent. 

Det er lige som, hvis man er i byen og man gerne vil se attraktiv ud i øjnene på damerne på klubben. Så er tricket ikke at have dit dyre jakkesæt på, din dyre frisure eller de mange flasker på bordet. 
Det allerbedste, du kan gøre, hvis du gerne vil være attraktiv, er, at du skal se ud, som om du hygger dig med andre kvinder i forvejen. Det hedder pre-selection og det er vel nærmest et urinstinkt. 

Urinstinktet dikterer dette: Hvis andre synes, at noget er værdifuldt, så kommer det automatisk til at sige i værdi i vores øjne. Nærmest lige meget, hvad man synes i forvejen. 

Så for at komme tilbage til eksemplet med at være på klub. Hvis du står der og griner og hygger dig med nogle piger, og de smiler og griner, og de tydeligvis hygger sig, så kommer man til at se mere attraktiv ud i øjnene på andre piger på klubben, fordi fra deres synspunkt, så er man allerede blevet valgt af de her piger, man nu er taget afsted med. 

Jeg var selv i byen med en af mine venners kæreste og 2 af hendes veninder, og jeg kan aldrig huske, at jeg nogensinde har fået så meget opmærksomhed fra piger, jeg ikke kendte. Det var ikke godt for mit i forvejen lidt oppustede ego. Puha, der gik nogle dage, før jeg kom ned fra den piedestal. 

Så hvis du skal på klub (når ‘Rona engang er overstået), så kom i snak med nogle piger, som du ikke er interesseret i at score, sørg for, at de hygger sig, og så skal du bare se løjer.

Nå, det er jo ikke en score-blog det her, det er en marketing-blog…

Hvordan kan man så bruge det i sin marketing? 
Jo, vi skal tilbage til urinstinktet. Hvis andre synes, at noget er værdifuldt, stiger værdien også i vores øjne. På samme måde skal du forsøge at positionere dit produkt eller service som allerede værende værdifuldt og attraktivt i øjnene på andre. Et meget klassisk eksempel kommer her: Ni ud af ti tandlæger anbefaler Zendium. 
Den tror jeg, vi alle sammen har hørt. 

Det sygeste er bare, at ni ud af ti tandlæger også anbefaler Colgate, men altså…

 

Ti ud af ti havde været for urealistisk. Så ni ud af ti. 

Det taler ind til, at mennesker er flokdyr, og at vi helst ikke vil være udenfor gruppen, anderledes, og gøre noget forskelligt fra de andre. 
Men det er også vigtigt, at du bruger psykologien bag dette rigtigt – det følger nede i afsnittet om, hvordan man ikke bruger social proof.

 

HVEM KAN BRUGE SOCIAL PROOF I SIN MARKETING?

Jamen, det kan alle vel i bund og grund. Men det er værd at overveje, hvordan I skal fremstille jeres produkt, så det giver mening. 

Sælger du et investeringsprodukt, hvor mindsteinvesteringen er 1,5 mio., så er det så stor en investering, at de nok er de færreste, som lader sig påvirke af, om 9 ud af 10 vælger denne investerings broker. Så skal det i hvert fald tage for af noget, der er vigtigt for personerne, som investerer disse beløber. Så skal man måske hellere lægge vægt på, at 9 ud af 10, som ser et positiv return on investment efter de første tre år. 

Alle bør bruge social proof i sin marketing. 

FORSKELLIGE TYPER SOCIAL PROOF

Der findes mange forskellige måder at bruge social proof i sin marketing på. Her kommer nogle af de forskellige.

Man kan bruge testimonials. Altså, hvor dine nuværende eller tidligere kunder udtaler sig om, hvordan det er, at arbejde med dig/bruge dit produkt. Det kan både være skrevne eller videoer, hvor de udtaler sig.

Man kan lave x ud af y. Det kan eksempelvis være, at man siger, at 6 ud af 7 marketers foretrækker at bruge social proof i kunderejsen. (Hæhæ) (Det er i øvrigt ikke en rigtig statistik) (Jeg skrev det bare for at bruge social proof på dig for at få dig til at læse videre)  

Det kan også være anmeldelser. 4 ud af 5 stjerner. 
ActiveCampaign har lavet et meget sjovt study af det her. Jeg blev præsenteret for dette til en ActiveCampaign og Digital Marketer online konference, jeg var blevet inviteret til at deltage på for nogle uger siden, hvor de fortalte, at det bedste sted at ligge med sine anmeldelser er mellem 4,2 og 4,8. Kommer man tættere på 5 rent, så virker det utroværdigt.

Hvis der er mange, og det er en ren 5’er, så virker det, som om man har købt sig til anmeldelserne, eller at man ikke har fået ret mange anmeldelser. 

Derudover kan man også bruge cases. Der er ikke en rigtig måde at lave cases på, men her er en af mine, hvis du gerne vil have inspiration til at komme i gang med det. 

Det, jeg har fokus på, når jeg skriver cases, er at ridse op hvilke problemer, der var, og hvordan vi har forsøgt at løse dem, og så vise dataen til at understøtte, at jeg med denne case tog den rigtige beslutning. 

En anden måde, man kan lave social proof er ved branded products. For at forklare, så tror jeg, at jeg vil bruge et bilede. Dette billede er fra en af mine samarbejdspartnere, Yogologic, som sælger nogle rigtig lækre yogamåtter af kork.  

I hjørnet over hovedet på denne på-hoved-stående kvinde kan man se deres logo sammen med navnet. 

Det fungerer som social proof, fordi folk tager disse måtter med sig til yoga, og her kommer alle de andre yogier og yoginier til at se, at der er andre, som bruger dette brand. Når de så ser vores annoncer på Facebook, så kan de genkende det fra deres ven nede fra studiet, som også er bruger den og virkede til at være glad for dem. Så stiger den i værdi i vores øjne, fordi der er andre, der i forvejen bruger måtten.

Det sidste eksempel, jeg vil vise, kommer fra Netto. 

Det er på ingen måde sofistikeret, om noget er det lidt klodset, men det virker bare godt, synes jeg. 

Altså… 

Sværere behøver det ikke være.

Sådan bruger du ikke social proof

En ting er, hvordan man bruger social proof, og det tror jeg, jeg er kommet meget godt omkring og jeg tror, du har fået en meget god fornemmelse af, hvordan man kan bruge det. 
Men der er en stor ting, som er vigtig at understrege, og som er vigtig at vide, inden du går i gang med at bruge social proof i din marketing. 

For at forklare det, så starter jeg et andet sted: 

Mennesker er flokdyr. Og social proof fungerer, fordi man lægger vægt på, at størstedelen har en adfærd, og man faktisk er udenfor, når man ikke har samme adfærd. 

Jeg har et helt konkret eksempel, jeg gerne vil komme med. Så vil jeg forklare, hvordan de gerne ville have det til at virke, og hvordan det rent faktisk endte med at virke. 

Eksemplet jeg har med er fra Boxer, de her pick-and-choose tv-kanler. Hvor man selv kan vælge sin tv-pakke med præcis de kanaler, man ønsker. 

De har skrevet ca sådan i deres annoncer: “12 ud af 16 danskere betaler for kanaler, de ikke ser”. Og ideen er der jo, fordi det er da for dumt, at så mange betaler for kanaler, de ikke bruger. De ønsker at ændre en adfærd med den her reklame, og de vil gerne have, at folk ikke betaler for kanaler de ikke bruger. Derfor siger de, at der er er virkelig mange, som betaler for kanaler, de ikke bruger, og at jeg (seer) nok højst sandsynligt er en af dem. Men det, der rent faktisk sker, er, at jeg tænker: Okay, det er mig. Jeg ser ikke alle mine kanaler. 

Men 12 ud af 16 gør det, så er jeg i normalen. 

Hvorfor skulle jeg så skifte? Jeg er jo en del af hulen. 

Det er altså vigtigt, at hvis du bruger social proof i dine reklamer, og du benytter dig af den her ‘x ud af y’ metode, at du sørger for at stille det på en måde, så størstedelen har den adfærd, man ønsker at fremstille som ‘normalen’. 

Boxer bruger altså psykologien forkert her, fordi de ‘normaliserer’ den modsatte adfærd, end de ønsker. 

SÅDAN BRUGER JEG SOCIAL PROOF

Jeg laver som oftest B2B lead genering, og hvis der er noget, der virker godt, så er det testimonials. 

Når jeg bruger social proof i Facebook annoncering f.eks. så skaber jeg et billede med et citat på eller med en person på, og så sætter jeg udsagnet direkte ind i annonceteksten. 

Det har virket rigtig godt for mig og for mine klienter. Som regel bruger jeg også social proof lidt længere nede i funnelen. Så det er ikke det første, de bliver mødt af, når de først stifter bekendtskab med produktet. Her skal de først vide, hvad det overhovedet er. Så det er noget, der giver mening at bruge, når folk er lidt længere i købsrejsen, og de alligevel er tæt på at skulle tage en beslutning, så er det her, man kan få rigtig meget ud af at vise, hvad andre synes om produkterne. 

Et andet effektfuldt tip er at bruge det below the fold på landingssiden, især hvis man har nogle velrenommerede virksomheder at vise frem. Og hvis du vil hælde lidt ekstra sovs på den, så kan du skræddersy dit social proof baseret på branche/vertikal.

Så hvis du eksempelvis annoncerer mod revisorer, så laver du dine testimonials i din annoncer fra andre revisorer, som er glade for dit produkt, og så viser du også andre revisionsbrands på din landingsside. 

Kombinerer du social proof med disse tre actions, som får dine Facebook ads til at gå fra gode til fremragende, så er du virkelig godt kørende!

Modtag vores publikation: Facebook ads: Fra god til fremragende
Tre avancerede taktikker til at få det maksimale ud af dine Facebook ads
Marketing by