LAYERED AUDIENCE: HVAD F*CK ER NU DET?

layered audience cake

Vel mødt!

Og velkommen til dette blogindlæg!

Layered audience på Facebook

Layered audience er et af de allerstærkeste værktøjer i din Facebook annoncerings-værktøjskasse, fordi det giver dig muligheden for at være så præcis med dine annoncer, at det næsten burde være ulovligt.

Det er det heldigvis ikke. Heldigvis for os annoncører altså.

Det er heldigvis også enormt simpelt at sætte layered audiences op og få dem til at arbejde til din og din virksomheds fordel.

Og det kan vi jo godt lide: Simple effektive ting, som kan hjælpe os til bedre performance i vores online annoncering. 

Hvad er et layered audience?

For at forklare det så godt som muligt, så lad os sige, at du skal annoncere for en tatoveringsshop, hvor du kan sidde og kæle med adoptionsklare katte, mens du bliver tatoveret. 

Per default, så når du laver en interesse-baseret målgruppe på Facebook, så opretter du dem, per default, som ‘eller’ målgrupper. Det betyder eksempelvis, at du målretter mod personer, som interesserer sig for tatoveringer eller katte. Det er de to komponenter, der er i dit produkt, og du vil naturligvis gerne vise dine annoncer til folk, som interesserer sig for tatoveringer eller katte. 

Et layered audience, som der lidt ligger i ordet, er en målgruppe med flere lag. Og det man kan få ud af at lave et layered audience er, at man kan målrette sine annoncer mod personer, som interesserer sig for tatoveringer og katte. Og der er nemlig stor forskel. 

I det første eksempel interesserer dem, som ser annoncerne for enten tatoveringer eller katte – hvilket højst sandsynligt betyder, at personer som ser interesserer sig enten for katte, men ingen interesse har i tatoveringer, eller de interesserer sig for tatoveringer, men ikke er interesseret i hverken at kæle med en kat eller adoptere den bagefter. 

Hvis du derimod viser dine annoncer til et layered audience, så får du mulighed for at vise annoncerne til personer, som interesserer sig for begge dele. 

Bemærk selv forskellene herunder:

Her ses katte eller tatoveringer. Bemærk det potentielle reach ude i højre side. 

Her ses katte og tatoveringer. Bemærk det potentielle reach ude i højre side. Det er 1/3 af, hvad det er i eksemplet til venstre. 

Som du kan se, så er der 1.200.000 personer i potentielt reach i forskel på disse to. Det er rigtig mange penge, du kan risikere at bruge forkert. 

Hvis vi er konservative og siger, at din CPM (cost-per-thousand impressions) er 45kr., så kan du potentielt risikere at bruge 54.000 kr på ikke at ramme en eneste, som er interesseret i at bruge dit produkt/service. 

Nu ved jeg ikke med dig, men jeg kan godt bruge 54.000kr på noget andet end at vise mine annoncer til nogen, som overhovedet ikke har interesse i mit tilbud. 

Hvordan laver man et layered audience?

For at kunne lave et layered audience, så skal du åbne din Facebook Business Manager og begynde lave en kampagne og vælge din optimeringshændelse. Herefter skal du oprette din annoncegruppe, og det er heri, du opretter din målgruppe. 
 
Her ses et screenshot af, da jeg var i gang med at oprette målgruppen til mit tattoo/katte-kæle-studio. Første har jeg tilføjet Katte som interesse, og herefter har jeg klikket “narrow audience” og tilføjet tatoveringer. 

Du kan på samme måde vælge at ekskludere personer fra din målgruppe. 

Så f.eks. hvis din katte-kæle-shop diskriminerer mod personer, som har tatoveringer, kan du trykke “exclude people” og på den måde, får du ikke vist dine annoncer til personer, som interesserer sig for tatoveringer. 

Det skal lige siges, at det er selvfølgelig ikke i orden at diskriminere på den måde. Personer med tatoveringer kan sagtens elske katte og nogle gange bare have brug for at kæle med en kat på time-basis. 

Et lidt bedre eksempel kan være det følgende:
Du vil gerne annoncere for dit studie, hvor man kan komme ned og kæle med katte på time-basis, men I har altså ikke hunde i det studio, så kunne det være, at man skulle ekskludere alle dem, som også interesserer sig for hunde. 

Så falder målgruppen altså fra 1.100.000 personer i potentielt reach til 240.000 personer. Og på den måde sikrer du dig, at det er personer, som er 100% klar på katte, og altså ikke nogen, som kommer ned og håber på, at der også er hunde, men bliver skuffede over, at der ikke er hunde.

Hvorfor skal man lave et layered audience?

Glad for, at du spurgte.

I 2020 er det et absolut must, at du er relevant i din kommunikation og at kommunikationen er relevant for din målgruppe. Fordi forbrugerne forventer bare mere i 2020. 

Og der er ingen undskyldning for ikke at være relevant i den kommunikation, man tilbyder sin målgruppe. Når der eksisterer muligheder son layered audiences i Facebook, så kan du finde personer, som interesserer sig for katte og tatoveringer, og så kan du skrive om katte og tatoveringer i din tekst og på den måde være relevant. 

Så du skal lave layered audiences, fordi det giver dig mulighed for at være utrolig specifik i din kommunikation til din helt specifikke målgruppe. 

Derudover, så hænger specifikhed og godt performende annoncer sammen. 

Tak, fordi du har læst med i denne uges indlæg. 

Læs gerne med i næste uge, hvor vi tager et nærmere kig på 4 optimeringer i Google ads, du nok glemmer, men som kan være med til at højne din performance!

Udover at lave layered audiences, så har jeg fem(!) flere actions, du kan tage for at sætte strøm til dine Facebook ads.