Din vigtigste salgskanal

Eller acquisition kanal, kald det, hvad du vil. 

I dette blog indlæg skal vi tale om, hvad din ABSOLUT vigtigste salgskanal er. 

Jeg ved det ikke, men jeg kan godt fortælle dig, hvad din vigtigste salgskanal er af den grund – det er nemlig den, der virker. 

Fladt svar, I know – men her er ingen magiske piller, formularer, eller smutveje. 

Hvorfor er det vigtigt at tage fat i det her nu?

Internettet er her (hvis nu nogen var i tvivl) og det betyder, at mulige salgskanaler er mangedoblet. Med alle de muligheder der er, er det endnu vigtigere at holde fast i, hvad der virker. Fordi man bliver nemt fanget i mulighederne og paralyseret af mulighed. 

Jeg tror, at vi alle kender det: Man kommer ind i en tøjforretning (det kunne eksempelvis være Primark) og man bliver overvældet af, hvor hjernedødt meget tøj, der er, hvor mange muligheder der er, hvor man skal starte og hvilken vej man overhovedet skal gå. 

Det er nemt det samme, man havner i med alle disse online (og offline) kanaler, der eksisterer i dag. 
TikTok, Snapchat, LinkedIn, Reddit, Quora, Bing, Instagram, Facebook, Google search, Google display, Email, Messenger, Reddit, Twitter, Youtube, er der flere?

Det tog mig 30 sekunder at komme på de der kanaler, og der er garanteret flere, men jeg gider ikke finde på flere. Jeg tror, mit argument står: der er fucking mange kanaler.

Og det er ovenikøbet kun online, dertil kan man så lægge de “traditionelle” offline kanaler, som stadig er relevante for mange virksomheder i dag. 

Når man driver sin forretning, så har man formegentlig en fornemmelse af, hvor ens salg kommer fra, og min ting er: hvorfor så ivrig efter at ændre på det? 

Hvis du har helt vildt fed succes med at sælge dine hjemmeflettede kurve via direct mail til alle i et bestemt postnummer, og så har du en QR-kode i dit brev, som sender dem ind på din hjemmeside, hvorfor så ændre det?
Hvorfor så begynde at bruge penge på Facebook eller Google annoncering? Fordi dine konkurrenter gør det? Eller fordi “eksperterne” siger, at det er der, man skal være?

Det giver ikke mening!

Hvorfor ikke gå all in på det, der rent faktisk virker?

Kontekst. 

Men ikke blindt, vel?
Du holder selvfølgelig øje med, om dine salskanaler ændrer sig med tiden og flytter dit fokus med derhen, hvor opmærksomheden er, hvor dine kunder er og køber fra. 

Jeg oplever...

… at når jeg snakker med virksomheder, så er de ude efter at tvinge deres kunder til at komme fra et bestemt sted fra, fordi… Ja, jeg ved faktisk ikke helt hvorfor. Måske fordi de forestille sig, at der er “rigtige og forkerte” steder, kunder kan komme fra. Måske fordi de synes, det er mere præstigiøst, hvis deres kunder kommer et bestemt sted fra. Måske fordi den historie, de fortæller sig selv, om deres virksomhed, ikke stemmer overens med, hvor kunderne reelt set kommer fra.
Måske fordi de er romantiske om, hvilken kanal har virket tidligere og gerne vil holde fast i det.

Jeg ved det ikke. 

Men lad mig sige det her: Din bedste salgskanal er den, som virker. 

Og en gang mere, lidt højere, for dem på de bagerste rækker: Din bedste salgskanal er den, som virker. 

"Jeg ved ikke, hvad min bedste salgskanal er"

Det er der to svar på:

1. Har du kigget ordentligt? 
Fordi hvis du ikke ved det, fordi du ikke har kigget ordentligt i Google Analytics, så er dit udsagn ikke gyldigt, indtil du har kigget. 

2. Er det, fordi du ikke har solgt noget endnu?
Så godtager jeg dit udsagn, og det næste, der skal ske nu, er, at du skal i gang med at prøve en masse af. 

Udgangspunktet er, som i stort set alle andre tilfælde, en kundeanalyse. Hvem er de, hvor befinder de sig. Og nej, det begrænser sig ikke til, om de er mest på Instagram eller Facebook eller LinkedIn. Læser de magasiner? Hvilke? Euroman? Eurowoman? Vi Unge? Fucking Wendy Hestemagasin? 

Don’t care. 

Hvor er deres opmærksomhed og hvor kan du fange den til en fornuftig pris i forhold til det, du sælger? 

Identificer disse steder og prøv dig frem med forskellige budskaber. 

Afslutningsvis

Vil jeg gerne berøre noget, som også har ligget mig på sinde de sidste par uger. Måneder måske. Nok til at jeg forsøgte mig med at designe noget kreativt, som skulle beskrive det. 

Det blev fucking grimt for at være ærlig. 

Så nu vil jeg prøve at beskrive det uden at bande. 

Du er forkert på den, hvis du tror, at fordi du ansætter en til at lave online betalt annoncering for dig, så kommer din forretning til at “take off”. Der er i hvert fald otte søjler, som skal tilgodeses for, at du kan begynde at gøre dig forhåbninger om at få succes med online marketing – betalt annoncering som en af dem. Her er de otte, som jeg ser, som værende de vigtigste. 

1. Branding – hvad er historien om dit brad? Eller som det også er blevet formuleret: Hvad siger folk om dig, når du ikke er i rummet?
2. Content – Hvad deler du, som er med til at fortælle, styrke, og opbygge historien?
3. SEO – Hvor godt ranker du på Google? Eller: hvor nemt er det at finde dig og din løsning?
4. Email – Bygger du din email liste med høj-intent og høj-engagement subscribers? Det virker bare.
5. Customer service – Tager du dig godt af dine kunder før, under, og efter, de har handlet hos dig? Det er nemlig sådan man skaber evangelister. 
6. Community growth og management – Er du aktiv, der hvor dine kunder er? Taler med de, adresserer deres problemer offentligt, svarer på dårlige såvel som gode anmeldelser?
7. Betalt annoncering – Well, kendskab skal jo ud på en eller anden måde, og det er bare effektivt at betale for reach.
8. Produkt – Har du rent faktisk et produkt, som der er efterspørgsel på? Er der plads til dig i markedet? Stemmer pris og kvalitet overens? 

Kunne strategi være med? 
Ja, det kunne det godt. Jeg tror dog, at hvis man committer sig til at gøre de otte ovenstående til topkarakter, så er man rigtig godt hjulpet. En god strategi ovenpå er icing on the cake. 

TAK FORDI DU LÆSTE MED. SES!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *