Sådan skaber du en succesfuld content strategi

Content strategi

Sådan skaber du en vindende content strategi.

Content er det helt store buzzword, og man skal have styr på sin content strategi i 2019.

“Content is king” – Bil Gates, 1996.
“Content is kig, but context is God ” – Gary Vaynerchuk 2016.

Og intet er ændret. Måske kun hvad ordet content dækker over.

Det er vigtigt for enhver virksomhed i 2019 at være tilstede online. Men i særdeleshed for personlige trænere. Det er det perfekte udstillingsvindue for både de resultater, du selv opnår, men også de resultater, som dine klienter opnår.

Facebook og Instagram er (i større eller mindre grad) billeddelingsplatforme. Og på Facebook har du endda mulighed for at dele videoer på helt op til 45 minutter på Facebook.

Du kan sende mails ud, du kan skrive blogs, du kan optage vlogs, du kan poste video på Youtube, du kan skrive dine tanker på Twitter. Der er rigeligt med muligheder for at komme ud med sit content og der er masser af øjne, der ser.

Det største problem bliver måske at skulle begrænse sig til nogle få kanaler. Og udvælge de kanaler, der er bedst i forhold til dit mål.

Det næste problem bliver nok at finde ud af, hvad der skal deles. Nu tænker du måske, ‘det finder jeg ud af hen ad vejen’ – så har jeg dårlige nyheder til dig. Hvis du tror, at du på ugentlig basis kan være kreativ og komme med gode ideer til content, så tager du fejl.
Du skal have en plan.
En strategi.
En content strategi.

Content strategi

En god content strategi indeholder en masse ting. Mål, kanaler, udgivelsesdato, noter, emner, mulighed for videredeling.

I den kommende sektion kommer vi til at se på, hvordan en god content strategi er struktureret, og hvordan du helt lavpraktisk kan føre det ud i livet.

Målsætning

Det første du skal have styr på med din content strategi er, hvorfor du gør det. Det kommer til at farve al den content, du kommer til at udgive. Er det med henblik på at udbrede din filosofi?
Vil du bygge dit brand?
Vil du skaffe kunder?
Vil du uddanne og hjælpe folk til selvhjælp?

Det er op til dig, men du skal vide det, fordi du skal skræddersy dit content og din content strategi, så den passer til netop dette mål.

Målgruppe

Hvem henvender du dig til? Jeg ved godt, at jeg siger det ofte, men det er så fucking vigtigt, at du ved, hvem du henvender dig til. Kender deres pain points, og du ved, hvor de befinder sig online. Hvor consumer de content?
Det er relevant, fordi du selvfølgelig gerne vil vise dit content der, hvor de er.

Det er også relevant for dig at vide, om de læser, ser video, hører lyd, eller kigger billeder. Fordi du skal producere indhold, som passer til dem. Du er interesseret i, at det både fanger dem men også holder deres interesse. Det er derfor selvsagt vigtigt, at du udgiver content, som de foretrækker.

Indhold

Indhold er ikke længere bare artikler på bloggen. I en SEO sammenhæng er det stadig blandt de vigtigste faktorer for at blive fundet, men når vi snakker content strategi og content i det hele taget, så har det udviklet sig langt udover bare artikler.

Video consumption er op og det skal udnyttes. Youtube er blevet et job, og det skal udnyttes. Folk er mere på mobilen, og det skal udnyttes. De er hele tiden connected. De læser mails på telefonen. Det skal udnyttes.

Der bliver scrollet rigtig mange kilometer på sociale medier hver dag, og det skal udnyttes.

Det, jeg forsøger at siger, er, at du skal have det, som på fancy marketing sprog hedder en omni-channel strategi. Det betyder i sin enkelthed bare, at du skal være tilstede på alle de kanaler, der er relevante for dig, Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Google, Youtube, Bing, Email, Snapchat, Messenger, blogs, trykte medier, outdoor media, på skærme i busser og tog, eller hvad end der nu er relevant for dig og for at ramme din målgruppe og for at fange og beholde deres nysgerrighed og interesse.

Med en af de kunder, som jeg hjælper med content marketing, har vi lagt en strategi, der ser nogenlunde sådan her ud. Det, vi har gjort med stor succes, har været at poste to stykker content om dagen til Facebook og Instagram, da det er her, vi oplever rigtig stor engagement fra vores målgruppe. Det ene stykke content er et lille udpluk af en længere video om et relevant emne. Det andet er ‘dagens tip’. Vi har crosspostet og postet på samme tid, og derefter fjernet hashtags på Facebook.

Skal vi gå lidt mere i dybden med det har vi gjort det sådan, at vi har haft en længere video, som er blevet lagt på Youtube, og fra den video er der blevet klippet en masse små bidder på max 60 sek med gode råd og guldkorn. Disse er blevet postet på Instagram og Facebook. Så vi har haft et cornerstone piece (den lange video), som er blevet hakket op og kan deles over en masse dage. Målet her er at sende dem alle sammen over på Youtube, så vi kan få flere subscribers på Youtube kanalen.
Derudover er der hver dag ‘dagens tip’ som er noget, i dette tilfælde, træningsrelateret. Noget som enten min kunde selv arbejder med, eller oplever ofte med kunder, et problem han ofte ser i centeret eller noget helt andet.

Strukturen på hans content plan ser sådan ud.

Content strategi template

(Den er hjemmelavet, så I må lige bære over med skævheder 😅)

Dette framework i samarbejde med en content kalender, så har du rigtig godt styr på din content strategi. Det, vi planlægger i en content kalender vil være dine emner for hver måned, og det content, du ugebasis, og hvad der skal deles hver dag, og på hvilke kanaler.

Content strategi i praksis

Når du har fået styr på dit framework og din kalender, så er det på tide at producere, planlægge og publicere din content.

Jeg vil anbefale, at du spreder produktionen ud over flere dage. Jeg har selv oplevet, at hvis jeg satte en hel dag af til at skrive/producere content, så ville jeg ikke nå det, fordi der ville komme flere ting ind fra venstre, som ville være mere akut at få styr på end at skrive et blogindlæg. Så hellere beslutte sig for at sætte et par timer af hver dag til at få det gjort.

Nu skal du til at teste på, hvad der virker godt. Tidspunkter, tekst, ingen tekst, meget tekst, lidt tekst. Kan det betale sig at poste på IG først og FB bagefter. Eller omvendt? Disse beslutninger kan du tage med baggrund i de mål du satte op i staten af blogindlægget her.

Hvis det er awareness omrking dit brand, så giver det god mening at se, hvad der får flest likes, delinger og eksponeringer. Hvis det derimod er dit mål at få sign-ups til dit nyhedsbrev, så er det den metric, du naturligvis skal kigge på.

Gør det til en dyd at holde øje med og skrive ned, hvornår og hvordan dine posts får mest af den engagement, du gerne vil have.

Når du har din content strategi på plads, så kan jeg godt anbefale at kombinere det med marketing på de kanaler, hvor du deler det på. Hvis du ikke har prøvet marketing på Facebook før, har jeg skrevet en guide om, hvordan man kommer i gang med annoncering på Facebook. 

Virker det som meget?

Skriv til mig her, så kan vi tage en uforpligtende snak om, hvordan du kan komme i gang, og hvordan jeg kan hjælpe dig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *