Hvad er content marketing?

Dejligt, du spurgte.

Content marketing er det, som gør, at du ikke bare har et produkt, men en forretning. Det er det, der gør, at din marketing ikke bare er larm. Det er det, der adskiller dig fra dine konkurrenter.
Kort sagt: din content marketing er din virksomheds sjæl

Hvis nogle af de udfordringer, du står overfor i 2020, er, at du gerne vil skille dig markant ud fra dine konkurrenter, så er content marketing et rigtigt fornuftigt sted at starte!

Jeg er allerede kommet med nogle rimeligt vovede statements i de første få linjer af denne artikel, men jeg mener det virkelig. Det, som er udslagsgivende for, om du skiller dig ud fra dine konkurrenter, er om du har styr på din content marketing eller ej. Og hvis du er træt af digital marketing konsulenter og eksperter som mig, der står og fortæller dig “bare skab værdifuldt content, så skal kunderne nok komme”, så kan det her blogindlæg godt være noget for dig. 

Jeg kommer med et kort rundown af, hvad content marketing er, men det er ikke det, der er det interessante – det er alt det, som ligger bag en fornuftig content plan, og det er det, vi skal komme ind på i dette indlæg. Det er nemt nok at postulere “skab værdifuldt content”, men det er ikke nemt at finde ud af, hvad det er. Det er nemlig ikke noget, du kan sidde og tænke dig til. I dette indlæg kommer jeg dog ind på, hvordan du kan komme et langt stykke af vejen uden at skabe et eneste stykke content. 

God læselyst!

 

Hvad er content marketing?

Content markekting er det du bruger, når du skal fortælle din historie om dit brand. Det er de blogindlæg, du skriver, det video, du laver, den podcast, du kører, eller de billeder, du deler. 
 
Så blev det egentlig forklaret – content marketing er alt det, du deler. 

Der, hvor content marketing bliver interessant, er tankerne, der går forud, de reelle emner, du berører i dit content, dit format, og de problemer, du løser med dit content. 

Hvis du har styr på følgende, så luk blot dette indlæg, fordi der er ikke mere værdi at hente for dig her. Har du ikke styr på følgende, så vil jeg opfordre dig på det kraftigste til at læse med:

  • Hvem dine potentielle kunder er
  • Hvordan de helst vil indtage dit content 
  • Hvordan du finder ud af, hvilke problemer dine kunder har
  • Hvordan du strukturerer en god content plan

Without further ado: lad os komme i gang. 

Hvilke problemer har dine potentielle kunder til fælles?

Det kan være rigtig svært at skabe værdifuldt content til dine potentielle kunder, hvis ikke du ved, hvem dine potentielle kunder er, fordi hvis du ikke ved, hvem dine potentielle kunder er, hvordan skulle du så vide, hvilke problemer de har?

Derfor bør det første, du gør, hvis du vil have gang i noget content produktion være at finde ud af, hvilke problemer dine potentielle kunder har til fælles alle sammen og begynde at skabe content omkring dette.

Når du har identificeret, hvilke 5-10 problemer de har, så er du i virkeligheden klar til at begynde at skabe din content kalender. 

Din content kalender er dit overblik over, hvad du skal producere, hvornår det skal ud, hvad det skal handle om, hvilke kanaler det skal ud på, og hvem der skal se det. 

Når du har dine overemner, (dine ideelle kunders typiske problemer) så handler det om at bryde dem ned i mindre emner, så du får en reel idé om, hvad dit content rent faktisk skal handle om. 

Eksempelvis: du er personlig træner. Dine ideelle kunder er kvinder, som lige har født, og skal i gang med deres eftergravditetstræning. Et af de store problemer, de står overfor, kan være inkontinens. Det kan være dit overemne i måned 1. 
Efter du har brudt det ned, kan det være, du kommer frem til tre underemner: Aktivering af bækkenbund i hverdagen, øvelser til aktivering af bækkenbund, andre fokusområder mod inkontinens. 
Så har du noget, du kan snakke om i ca 10 dage. Herefter kan du vælge helt konkrete emner, du kan dele din viden om. Lad os sige, du vælger øvelser til aktivering. Her finder du så frem til x emner: Statiske øvelser, dynamiske øvelser, hvad er bedst: statisk eller dynamiske øvelser, en begynderøvelser er blevet for let, hvordan skalerer man?, hvor ofte skal man træne? osv.

Content marketing er ret simpelt: Svar på de spørgsmål, dine ønskede kunder stiller. Kend dine kunder godt nok til at vide, hvad de har brug for hjælp til. Og sørg for at have svaret, før de overhovedet har spurgt! På den måde, når de spørger, så finder de det utrolig nemt. 

Det er vigtigt at pointere, at dit content ikke udelukkende skal være skrevet. Eller video. Eller billeder. Eller emails. Eller memes. Eller quotes. Det SKAL ikke være noget som helst.

Du skal finde ud af, hvordan du bedst kommunikerer, og så skal du finde ud af, hvad dine kunder bedst kan lide. Og så skal du skabe det.

Altså: Hvad kan de lide, hvordan kan de lide det, og hvordan kan du bedst formulere det? Sådan skal du lave dit content. 

Et lille insidertip, hvis du har brug for at finde ud af, hvilke spørgsmål, der bliver stillet, tjek det her ud: www.answerthepublic.com 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *