Branding eller salg: Hvad er vigtigst?

Branding eller salg: Hvad er vigtigst?

Det er et tilbagevendende spørgsmål. Branding eller salg: Hvad er vigtigst? At skabe et genkendeligt brand eller at få nogle salg i hus?

For at kunne besvare det spørgsmål ordentligt og fyldestgørende, så er det nødvendigt at gå over, hvad de to forskellige udtryk indebærer. Her følger en uddybende forklaring af, hvad forskellen på salg og branding er, hvad fordele og ulemper ved at fokusere på de forskellige kan være, og min mening om, hvad der i sidste ende er vigtigst og hvorfor.

Let’s go.

Branding:

Branding er evnen til at skabe et brand. Og med brand mener jeg ikke bare, at du har et logo, der kan genkendes. Nej, rigtig branding er, at alle ved, hvem du er, hvad du står for, kan genkende dit logo, måske endda genkalde sig dit slogan.

branding

Logoet til venstre kan alle genkende. Selvom det ikke normal ser sådan ud. Alle kan også genkalde sig slogannet. Måske endda også melodien og de tre-fire takter op til ordene bliver sagt. Alle kan med garanti også nævne mindst ét (og garanteret også flere) af tingene på deres menu. Det er branding.

Og selv folk, der afskyr McDonald’s ved dette. Det er kanonstærk branding. Dem, og Nike, har efter min mening de stærkeste brands i verden. Alle ved, hvad begge brands repræsenterer, og hvad man kan forvente fra dem.

Der er absolut ingen, der bliver overraskede, hvis de går på McDonald’s og får en småslasket cheeseburger med halvanden pickle i, men det er det, brandet repræsenterer. Der er ingen, der forventer en kulinarisk oplevelse i form af en gourmetburger. Billig, convenience food, der smager fornuftigt. Det er det, McDonald’s er. Og det ved alle.

Det samme med Nike. Det er sportstøj, der får en til at performe bedre (eller det er i hvert fald den historie, Nike sælger sig med sit brand). Du får mod til at gøre de ting, du aldrig har gjort før, når du har dit Nike-tøj på, og du er klar til at smadre dine tidligere personlige rekorder. Det er det, Nikes brand repræsenterer. Og det ved alle.

Så, hvis man ender som McDonald’s og Nike, hvis man fokuserer på branding, så burde man vel lægge al sin fokus på branding, ikkesandt?

Jo, men nej. Du er nødt til at kunne sælge. Ellers dør du.

Salg:

Salg er essentielt for din virksomheds overlevelse. Så kort kan det siges, og det er også forklaringen på, hvorfor man ikke kan tage sig den luksus udelukkende at fokusere på branding, i hvert fald ikke hvis man er afhængig af omsætning i virksomheden for at kunne betale sine regninger, og det er de fleste selvstændige.

Så selvfølgelig skal du sælge, og selvfølgelig skal du fokusere på salg. Men bagsiden af kun at fokusere på salg er, at men kommer til at være et “one stop shop”, hvilket betyder, at dine kunder køber noget fra dig én gang, fordi de lige står og mangler noget, som du sælger. Næste gang de mangler samme vare, er det ikke sikkert, at de vælger dig igen, formegentlig fordi de ikke kan huske dit brand. Man siger desuden, at det koster 10 gange så meget at sælge til en ny kunde end at sælge til en allerede eksisterende kunde, så der er bestemt en økonomiske fordel i at holde på sine kunder.

Top funnel branding vs end funnel salg

Den øverste del af din salgsfunnel, den del, hvor du ønsker at brede budskabet om din virksomhed og dens ydelser eller produkter ud til så mange som muligt, kan godt blive beskrevet som branding. Du er ude på at få brand genkendelse og brand awareness på dette niveau. Heroppe handler det om at få så mange øjne på dig som muligt. Du heroppe skal du ud og fortælle din historie.
Hvem er du?
Hvad står du for?
Hvad kan man forvente, når man handler med dig?
Hvad er dine værdier?
Alle de her ting skal du kommunikere ud i toppen af din salgs funnel, så alle dem, der er i din målgruppe kommer til at tænke på dig næste gang, de står og har brug for et produkt du forhandler. Som Simon Sinek siger i sin meget kendte TED talk, “Start With Why” så køber folk i de færreste tilfælde, hvad du gør, eller hvordan du gør det, men i langt højere grad, hvorfor du gør det. Det vil sige, at de ikke køber dine produkter, fordi det er gode produkter (hvad), fordi de er sammensat af de rigtige materialer (hvordan), men i langt højere grad køber de dine produkter på grund af det problem, du løser (hvorfor). Så for at lave succesfuld branding, så bliver du nødt til at give en fortælling om, hvem du er og hvorfor du gør, hvad du gør, hvilket problem du ønsker at løse. Instagram er et godt medie til at brande sig selv og fortælle sin historie, i særdeleshed Instagrams Story funktion er jeg begejstret for.

Mig? Jeg ønsker at være med til at forbedre livet for så mange, som muligt. Jeg kan lave digital markedsføring, og jeg har i sinde at hjælpe personlige trænere med at forbedre så mange liv som muligt.

Den nederste del af din funnel er dine varme leads, dem, der har høj hensigt mod at købe. Der kan du i langt højere grad ramme dem med konkret “køb nu” sprog.
Det er også disse mennesker, du med fordel kan lave retargeting imod. De er hånd i handske med din målgruppe, de interesserer sig for dine produkter og har måske allerede købt af dig. De er derfor varme leads og vil være meget mere tilbøjelige til at købe fra dig.

 

Long-term succes mod short-term profit

Der er både argumenter for og imod at fokusere branding og for og imod at fokusere på salg. Hvordan beslutter du så, hvad du skal fokusere på?

Det afhænger af, hvilken strategi, du vælger. Har du startet din virksomhed for at få en høj omsætning og så have en exit strategi inden for tre år? Så kan din branding være mindre vigtig, fordi når du har din exit strategi, så handler det om at få en høj omsætning og så få solgt virksomheden til en tilfredsstillende pris.

Er du derimod ude på at skabe dig en arv, en virksomhed som kan bestå i mange årtier, så er du nødt til at lægge vægt på dit brand. Du er nødt til at skabe historien, du fortæller så god og så solid, at den bliver husket. Og når horisonterne er så lange, så har du også tid til at skabe salgene. Når du brander dig selv som ekspert, og folk begynder at følge dig og lytte til dig, så vil de være langt mere villige til at benytte sig af dine tilbud. Du kommer til at være “top-of-mind”, hvilket vil sige, at når nogen står i en situation, hvor de mangler præcis det, du tilbyder, vil de tænke på dig og benytte sig af dine tilbud.

Så, hvad er egentlig vigtigst?

Som med så meget andet, så er der ikke et klart svar. Svaret er: It depends.
Det afhænger af, hvem du er, hvad du vil, hvor ambitiøs du er. Hvad er din strategi? Skal du tjene nogle hurtige penge og så sælge, så du kan leve nogle år uden at arbejde, eller vil du efterlade dig en arv.

Jeg ved godt, hvad der vigtigst for mig. Det er også derfor, det betyder langt mere for mig, hvor godt det stykke arbejde, jeg udfører, er, end at sælge til en masse mennesker og opnå en høj omsætning hurtigt. Jeg vil gerne skabe mit et liv omkring at lave noget, jeg godt kan lide og skabe noget, jeg kan være stolt af!

Skal jeg også hjælpe dig med branding og salg gennem digitale medier?

Udfyld felterne hernede, så kontakter jeg dig med et uforpligtende oplæg.

[ninja_form id=4]

Én kommentar

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *