ROAS på x1600 på Google, x4,8 på Facebook på fotorejser

Flere sign-ups til nyhedsbrevet og flere tilmeldinger til de lækre fotografiworkshops, som Better Moments afholder alverdens steder med nogle af verdens allerbedste, prisbelønnede, og velrenomerede fotografer. 

 Better Moments har tidligere forsøgt sig med digital marketing på Facebook uden den store succes, men de vidste også, at deres målgruppe var aktive på både Facebook og Instagram. 

Da jeg overtog den digitale marketing var der er ønske om at få flere sign-ups til nyhedsbrevet, da det har været her størstedelen af køb er kommet fra, så det har været et mål. Derudover, var der er et ønske om at skabe brand awareness, som skulle lede til salg. Det betød, at en af udfordringerne vi stod overfor var at finde ud af, hvad var det, som helt præcis var fedt ved Better Moments.

Det er hovedsageligt Facebook, der arbejdes med og vi har arbejdet meget med budskaber. Nogle af de spørgsmål, der blev stillet, før vi gik i gang var, om det var destinationerne, der var spændende, om det var eksperten, der skulle afholde workshoppen, der betød noget. Var det udsagn fra tidligere deltagende eller noget helt fjerde. 

Hvad gjorde vi?

Som sagt var der flere mål med vores marketing kampagner: brand awareness, sign-ups, tilmeldinger. 

For brand awareness blev det meget hurtigt klart, at det, der virkede bedst, var et ekspertudsagn, i dette tilfælde fra Steve McCurry, som er ekspert på Better Moments’ workshop i Burma. Han fortæller i videoen, som er mindre end et minut langt, hvor professionelle Better Moments er og hvor stor en fornøjelse det er at arbejde sammen med Better Moments. 

Næste udfordring var, at vi skulle have det store udvalg af workshops, som Better Moments tilbyder. Valget faldt derfor på karrusel annoncer på Facebook for på den måde at kunne vise, hvilke workshops, som blev tilbudt, hvornår de tager afsted, og eventuelt hvilken fotoekspert, som skulle med. Vi forsøgte os også med et kundeudsagn i disse karrusel annoncer, dog uden den store virkning. 

Det blev desuden testet forskellige retargeting muligheder. Bl.a. 50% visning af video, 15, 20, 30 dages retargeting på generelle besøg og besøg på specifikke sider. 

Det, vi oplevede, som virkede bedst, var 20 dages retargeting, hvor de igen fik vist en karrusel med de mest populære workshops og et kort, som sendte dem hen til email sign up. 

Det havde to funktioner: Dem, som var interesserede i workshopsene fik dem vist, og dem som ikke var, fik mulighed for at tilmelde sig nyhedsbrevet og få opdateringer, når der kom nye workshops eller nye eksperter.

Det vi havde bedst succes med var, at forsikre de rejsende om, at eksperterne, som skulle med på turen, var meget kvalificerede og velrenomerede. Det var mere givtigt end at namedroppe de forskellige eksperter. 
Det, sammen med nogle æstetisk flotte billeder fra de forskellige destinationer var en vinder. Der var ikke noget umiddelbar indikator for, om det var bedre med eller uden mennesker på billederne.

Derudover satte vi en brandkampagne op på Google Ads, hvor der løbende blev tilføjet negative søgeord, så vi kun blev vist på relevante søgeord. 

Hvordan gik det?

I starten af vores samarbejde blev vi enige om, at vi ville starte forholdsvist småt med marketing budgettet, fordi det stadig var nyt, og vi skulle teste en masse af, så ville vi prøve at hæve budgettet, når der var grundlag for det, og vi havde en mere klar idé om, hvad der fungerede godt i forhold til at skabe sign-ups til nyhedsbrevet og tilmeldinger til de forskellige workshops. 

Alligevel har det lykkes os at skabe nogle meget fornuftige resultater. 

På Google kan vi lige nu vise en ROAS på x7700 og på Facebook har vi en ROAS siden opstart af samarbejde på x4,8. 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *